Jeffrey Bezos przyszedł na świat 12 stycznia 1964 roku, Albuquerque w Nowym Meksyku, jako syn Jacklyn Gise Jorgensen i Teda Jorgensena.

Gdy mały Jeff miał 4 lata, jego matka ponownie wyszła zamaż za kubańskiego emigranta Mike’a Bezosa, jednocześnie zmieniając swoje nazwisko, a także nazwisko swojego syna. Przyszły miliarder już od najmłodszych lat wykazywał zainteresowania majsterkowaniem, zajęciami technicznymi, a w późniejszym okresie także informatyką. Gdy na swoje 12 urodziny otrzymał od rodziców zestaw małego majsterkowicza, od razu stworzył urządzenie, będące czymś w rodzaju mini alarmu na drzwi. Dzięki temu, jego młodsza siostra nie mogła już wejść niespostrzeżenie do jego pokoju. Dużą część swojego dzieciństwa przyszły biznesmen branży e-commerce, spędził na farmie swojego dziadka, gdzie zajmował się między innymi jeżdżeniem traktorem, wypasem i  karmieniem zwierząt, a także pomocą podczas pracy w polu. Jak wspominał po latach, była to pierwsza poważna lekcja, która nauczyła go odpowiedzialności, a także zaangażowania w ciężką pracę.

Zgodnie z swoimi zainteresowaniem naukami ścisłymi, Jeffrey Bezos podjął studia z zakresu inżynierii elektrycznej i informatyki na Uniwersytecie w Princetown. Ukończył je z wyróżnieniem w 1986 roku, po czym podjął prace w spółce Fitel, która prowadziła  działalność w szeroko rozumianej branży wysokich technologii. Pełen ambicji Jeff nie zabawił tam na długo i wkrótce  przeszedł do Banker’s Trust. W 1996 roku mając zaledwie 26 lat przyszły twórca Amazona, został awansowany na stanowisko wiceprezesa, będąc jednocześnie najmłodszą osobą na tym stanowisku. Jednak dla przyszłego potentata z branży handlu elektronicznego, praca we wspomnianej firmie nie była szczytem jego ambicji, co wpłynęło się na kolejną zmianę pracy. Tym razem wybór padł  na D.E. Shaw & Co. Miliarder wspominał później, że podczas pracy we wspomnianej firmie, zajmował się „dziwaczną przedsiębiorczością”, która polegała przede wszystkim na szukania okazji w tak odległych i niepowiązanych ze sobą branżach, jak ubezpieczenia, oprogramowanie software, czy w raczkującą w tamtych czasach branża internetową.

To właśnie dzięki tej pracy Bezos odkrył potencjał, jaki krył się  za branżą internetową, a w szczególności w handlu online. Badanie potencjału rynku handlu elektronicznego, przyszły miliarder rozpoczął od stworzenia listy 20 produktów które miały być przedmiotem sprzedaży przez jego przyszłą firmę. Po dogłębnej analizie, i przeprowadzeniu badań, wytypował dwa produkty które według niego były najbardziej wartę uwagi. Były to książki i płyty CD z muzyką.  Ostatecznie jednak nasz bohater, zdecydował się na handel książkami, co uwarunkowane było dwoma przesłankami.

Pierwszą z nich była dostępność produktów w sprzedaży. Dla porównania w badanym przez Bezosa okresie, na rynku było dostępnych około 1,3 miliona tytułów książkowych, a płyt z muzyką jedynie 300 tysięcy. Drugą przyczyną wyboru tego typu produktów była dużo większa dostępność wydawców książkowych, niż muzycznych. Wzmożona konkurencja pomiędzy wydawcami książek, pozwoliła na obniżenie kosztów zakupów, a także sprzyjała udanym negocjacjom.  Aby zobrazować rozdrobnienie rynku księgarskiego można też odwołać do polskiego przykładu. W 2014 roku zarejestrowanych było w Polsce aż 40 tys. wydawnictw – dane ISBN wg Biblioteki Narodowej – czyli jedno przypada na tysiąc osób ! Wprawdzie aktywnych jest ich 2 tys. ale i pokazuje to skalę rozdrobnienia branży.  Natomiast rynek muzyczny w latach 90tych został opanowany przez sześć głównych wytwórni muzycznych, które ustanowiły swoisty oligopol na rynku muzycznym. Stawiało to pośrednika w mniej komfortowej sytuacji, w porównaniu z rynkiem książkowym . W taki sposób Jeff wytypował obszar, w którym zamierzał rozpocząć swoją działalność biznesową.

Po rezygnacji z dobrze płatnego stanowiska analityka finansowego w w D.E Shaw & Co, Bezos udał się do stolicy stanu Waszyngton, Seattle. Przedsiębiorca nieprzypadkowo wybrał to miasto z uwagi na sprzyjające warunki biznesowe, brak podatku stanowego, bardzo bogaty dostęp do wykształconych pracowników z branży High-tech, a także niewielką odległość od największego dystrybutora książek z którym miała współpracować jego firma. Na początku inwestycja w przyszłego potentata handlu elektronicznego wyniosła tylko 10 tys dolarów, jednak Jeffrey wykorzystując swoje byłe kontakty w sektorze bankowym, zdołał pozyskać dodatkowe fundusze na rozwój swojego przedsięwzięcia W 1995 oficjalnie założona została spółka Amazon, a wraz z nią, ruszył internetowy sklep sprzedający książki. Początki firmy Beozosa były bardzo skromne, a swoją działalność zaczynał w przydomowym garażu ( należy zauważyć że wiele amerykańskich firm zaczynało właśnie w ten sposób), wraz z trzema pracownikami i kilkoma komputerami. Razem zaczęli tworzyć oprogramowanie dla  sklepu, a także dopracowywał model biznesowy, na jakim miał opierać się  biznes. Dzięki dynamicznemu rozwojowi całej branży internetowej ( który przyczynił się do powstania tak zwanej „Bańki Internetowej”), Amazon.com bardzo szybko stal się jednym z gigantów działających we wspomnianym sektorze. Ukoronowaniem dynamicznego rozwoju  było wprowadzenie go na giełdę papierów wartościowych NASDAQ w 1997, zaledwie po 3 latach działalności.

W roku 1999 wartość rynkowa firmy wynosiła już ok. 6 miliardów dolarów, a wzrost wartości spółki pomiędzy rokiem 1997 a 1998 wyniósł aż 283%, co plasowało firmę wśród najdynamiczniej rozwijających się podmiotów na giełdzie NASDAQ.

Image source: https://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Bezos#/media/File:Jeff_Bezos_2016.jpg