Historia Porsche, jednej z najbardziej luksusowych marek w branży motoryzacyjnej, rozpoczęła się jeszcze pod koniec XIX wieku w małym miasteczku Maffersdorf położonym na dwóch brzegach rzeki Nysy, należącym wtedy do Austro-Węgier.

Po ustaleniu nowego porządku europejskich granic w 1919 roku miasto znalazło się na terytorium Czech, do dzisiaj pozostając w ich granicach i zmieniając nazwę na Vratislavice nad Nisou   w obwodzie Liberec. To właśnie tam 3 września 1875 roku na świat przyszedł Ferdynand Porsche. Czy urodził się pod dobrą gwiazdą? Chociaż wtedy trudno było prorokować, to  dzisiaj wiemy, że w tym samym roku w Wiedniu Siegfried Marcus  wynalazł pierwszy benzynowy pojazd. Wydarzenie to można uznać  za proroczy zwiastun pomyślności dla młodego wynalazcy z Maffersdorf. Ferdynand był trzecim dzieckiem z całej piątki rodzeństwa. Najstarsza była Anna Maria, zaledwie cztery lata starsza od przyszłego wynalazcy. Kolejny był imiennik ojca Anton, który jako najstarszy syn miał pierwszeństwo w dziedziczeniu majątku Porschów. Młodsi od Ferdynanda byli Hedwig i Oscar. Wychowywali się w rodzinie robotniczej, ojciec Anton zajmował się blacharstwem, a matka Anna domem. Mieszkali przy jednej z głównych ulic miasteczka w domu o numerze 38 niedaleko miejscowej apteki. W tym samym miejscu znajdował się również warsztat ojca.

Obecnie w domu rodzinnym Ferdynanda znajduje się muzeum poświęcone jego karierze, podzielone na trzy różne wystawy, dotyczące innych obszarów życia konstruktora: wizji inżynierskiej, mobilności i rodziny. Ekspozycja skupia się w dużej mierze na roli Maffersdorf i całego regionu, który pod koniec XIX wieku stanowił centrum postępu technicznego na miarę światową.  Było to  idealne miejsce dla rozwoju w dziedzinie technologii i dobre środowisko  dla takich ludzi jak młody i ciekawy świata Ferdydand. Dobrym otoczeniem do pracy nad swoim talentem była też rodzina. Na oficjalnej stronie Maffersdorf można odnaleźć artykuł na temat przyszłego konstruktora, w którym sporo miejsca poświęcono czasom spędzonym przez niego w miasteczku. Z tekstu dowiedzieć się można między innymi, że aktywność ojca nie sprowadzała się jedynie do rzemiosła.  Anton Porsche zajmował się nie tylko blacharstwem, lecz także dodatkowo był założycielem miejscowych stowarzyszeń kształcących, kapitanem i założycielem jednostki straży pożarnej, wiceburmistrzem, przedsiębiorcą transportowym oraz przewodniczącym związku weteranów. Budził respekt nie tylko ze względu na swoją pozycję w miasteczku, ale również przez swój silny, dominujący  charakter. Można przypuszczać, że od samego początku był autorytetem dla młodego Ferdynanda, który zresztą dosyć szybko zaczął pomagać ojcu w pracy. W 1888 roku zmarł, w wypadku przy pracy w warsztacie, najstarszy z rodzeństwa Anton, który miał przejąć rodzinne przedsiębiorstwo. Po jego śmierci, mający wówczas zaledwie 13 lat Ferdynand, zajął pierwsze miejsce w kolejce do dziedziczenia zakładu.


W drugiej połowie XIX wieku na całym świecie zaczął triumfować przemysł. Żelazo, stal, ropa i przede wszystkim elektryczność to główne czynniki napędzające rozwój przemysłowy  i technologiczny w tamtym czasie. Rozwój gospodarczy i proces wzmożonej urbanizacji można było zaobserwować nawet w rodzinnym mieście Ferdynanda Porschego. Nieduże Maffersdorf przeżywało w tamtym czasie wyjątkowy rozkwit. W książce Saga rodu Porsche Thomasa Ammanna i Stefana Austa  możemy przeczytać, że jeszcze w 1850 roku miejscowość liczyła około  3 tysiące mieszkańców, a  30 lat później  już blisko 5 tysięcy. Rosnąca populacja odzwierciedlała rozwój  przemysłu w  mieście. Powstawały liczne  fabryki, przedsiębiorstwa i zakłady. Odkrycia technologiczne miały duży wpływ na zainteresowania i karierę młodego Porsche. Wpływ ducha epoki był przemożny.   Do znanych osobowości tamtych czasów należeli  m.in. Rainer Maria Rilke Karl Kraus , Nikola Tesla, Henry Ford czy Thomas Alva Edison.

Jako jedenastolatek Porsche poznał elektryczność, która dotarła do Maffersdorf poprzez przedłużenie sieci, biegnącej do Budapesztu. Wynalazek Edisona od początku budził wiele kontrowersji i zainteresowania. Dla Ferdynanda był czymś z pogranicza niesamowitej, pełnej tajemnic siły, którą można było zrozumieć tylko dzięki przeprowadzaniu eksperymentów z jej udziałem. Już jako trzynastolatek rozpoczął tworzenie drobnych wynalazków, jednak robił to wbrew woli swojego ojca, który widział syna jedynie u swojego boku w warsztacie blacharskim. Można sobie wyobrazić, że Anton nie miał zrozumienia dla jego nietypowych zainteresowań. Ferdynand, którego coraz mniej interesowały różnego rodzaju rury i gwinty, znajdował jednak oparcie w matce, która stała za nim murem i w każdej sytuacji służyła pomocą. W tym czasie najprężniej działającą firmą w Maffersdorf i w dodatku znaną nawet poza granicami Austro-Węgier, była wytwórnia maszyn Ginzkey  założona kilkadziesiąt lat wcześniej przez Ignaza Ginzkey’a. Jak pisze Sven Freese w jednym z artykułów na oficjalnej stronie Porsche, to tam uciekał tak często jak mógł nastoletni  Ferdynand, kiedy nie miał ochoty dłużej dłubać w zakładzie ojca.

Fabryka maszyn oddalona była zaledwie o kilka przecznic od rodzinnego domu Porschów i posiadała imponujące jak na tamte czasy zaplecze techniczne. Przedsiębiorstwo Ginzkey  zajmowało się głównie produkcją dywanów i koców przy pomocy  250 mechanicznych krosien. Kilkadziesiąt lat później właśnie tam został stworzony największy wówczas dywan na świecie, specjalnie na zamówienie hotelu Waldorf Astoria  w Nowym Jorku. Zafascynowany otaczającym postępem i nowymi technologiami Ferdynand już jako  nastolatek rozpoczął własne eksperymenty na poddaszu rodzinnego domu. Jednym z pierwszych jego wynalazków były lampki przymocowane do łyżew, dzięki którym mógł bezpiecznie poruszać się po zmrożonej tafli wiejskiego jeziora nawet po zmroku. Anton Porsche pozostawał jednak cały czas przeciwny nowej pasji syna i zabronił mu majsterkowania z elektrycznością. Z pomocą przyszła wyrozumiała mama Anna, która przekonała swojego męża, żeby pozwolił synowi uczęszczać na wieczorowy kurs elektrotechniczny w państwowej szkole działalności gospodarczej w pobliskiej miejscowości Reichenberg  (dzisiejszy Liberec). Z oficjalnej strony Porsche można wyczytać, że Ferdynand nie pozwolił rodzicom długo czekać na powód do dumy. Wykorzystał szansę, którą dała mu szkoła i w 1893 roku, jako osiemnastolatek, wyposażył swój dom rodzinny — jako drugi budynek w Maffersdorf zaraz po fabryce Ginzkey — w elektryczne światło i dzwonek do drzwi.

Już wkrótce na naszej stronie ciąg dalszy historii Ferdinanda Porsche i niezwykłej marki samochodów.

Autor : Monika Balińska

 

Wejdź na stronę główną https://www.twojadrugapensja.pl/  i zapisz się na newsletter, potwierdź swojego maila (sprawdź folder „oferty” w gmail) a otrzymasz od nas mini E-Book o „Wyroczni z Omaha”.

My naprawdę nie wysyłamy SPAMU ! Wiadomości od nas otrzymasz kilka razy w roku

 

 

Zdjęcie : https://de.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche#/media/File:Lohner_Porsche.jpg